Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Профил на copyright
Име:
Инелектуална Собственост

Пол:
жена

Статистика
Популярни постинги:
2

Постинги този месец:
0

Гласове този месец:
0

Коментари този месец:
0

Любими блогове:
0

Блогъри добавили в любими:
0

Блог вълни:
0
Последни постинги
 Интелектуалната собственост е ценен актив. А с ценните активи трябва да се борави внимателно. Дори, когато са налице конфликти и спорове за тях. По-скоро, особено тогава! И когато са нарушени вашите права върху интелектуална собственост или вие волно или неволно сте нарушили чужди права, е добре да има план Б за разрешаване на казуса. И този план Б е медиацията. Един интересен прочит на това как, защо и кога се прилага тя, може да прочетете тук https://allinclusive.cafe/mediacia-pri-sporove-za-intelektualna-sosbtvenost/  
Категория: Други
Прочетен: 174 Коментари: 0 Гласове: 0


овтор- Пънар Кязим©
По дефиниция на
www.bg.wikipedia.org, „традиционни знания-знания, системи, творения, иновации, предавани от поколение на поколение. Основани са на традиции и се отнасят до определен народ или територия, появяват се в резултат от интелектуална дейност в областта на науката, литературата и художественото творчество.“ В обхвата на традиционните знания се включва изключително широк спектър от обекти и обекти- от народна медицина, през фолклор и занаяти до движими културни ценности. Поради широкия интерес и завръщането на хората към традиционните знания през последното десетилетие, интересът към тях се е увеличил неимоверно. За старото поколение, те са начин да съхранят историята и културата. За младото поколение са естествен начин да се върнат към корените си. За различните индустрии обаче, традиционните знания са средство за печалба и начин за икономически ръст. Как и защо? Защото масово в различните индустрии се наблюдава едно изчерпване- откъм идеи, откъм продукти, откъм новости, които да бъдат предложени на зажаднелите за нещо по-различно на пренаситения пазар потребители.

Съответно започват опасенията и препятствията. Наследниците и преносителите на тези традиционни знания желаят на всяка цена да ги запазят, да ги предадат на следващите поколения и да не позволят тези знания да се превърнат в обект на лесна печалба за корпорациите. Макар в много случаи традиционните знания да нямат материален израз, в системата на интелектуалната собственост има няколко начина за закрилата им.  От всички способи за закрила на традиционните знания като обекти на интелектуалана собственост, най- слаба позната, може би, е закрилата чрез патентното право.

Накратко, патентното право е право в областта на интелектуалната собственост, което предоставя правна защита на изобретения. За да може едно изобретение да се защити с патент, то трябва да отговаря на три основни изисквания- новост, изобретателска стъпка и промишлена приложимост. Тези три изисквания формират т.нар.“патентоспособност“. Във връзка с тези три изисквания, които правят един обект на интелектуалната собственост регистрабилен и способен да получи патентна закрила, традиционните знания срещат трудности при закрилата и много често са нерегистрабилни по патентните закони. За да получат закрила по патентните закони, традиционните знания трябва да покриват изискванията и да могат да се впишат в дефиницията за изобретение.

Въпреки всичко, едно традиционно знание, макар и трудно, може да покрие изискванията за патентоспособност при следните условия:

-новостта да не е нарушена, т.е. то да не е станало широкодостъпно в общественото пространство. За съжаление, много от традиционните знания не могат да покрият именно това изискване за новост.

-в проучвателния етап преди издаване на патент, лицата оторизирани да извършат проучвания, да имат достъп до тази информация. Тук възниква един не маловажен проблем, а именно, че за някои традиционни знания, притежаващите ги общности не желаят те да стават достояние на лица извън тези общности

-за да може едно традиционно знание да бъде защитено с патент, на негова база да може да бъде създаден метод или предмет, в който традиционното знание да може да се имплементира. Това изискване може да бъде покрито от много малко традиционни знания.

Закрилата на традиционните знания с инструментите на патентното право, видно, е трудна. Но тя не е невъзможна. Когато става дума за един толкова ценен обект на интелектуалната собственост, какъвто са традиционните знания, трябва да бъдат използвани всички способи и начини за закрила. Или по-точно, всички приложими такива....

Категория: Други
Прочетен: 484 Коментари: 0 Гласове: 0


овтор- Пънар Кязим©
Като едни творчески натури, крафтърите са особено чувствителни. И не без право. В света на крафтърството, където се изискват много креативност, много енергия и много отдаденост на работата, злоупотребите с чуждия труд не са рядко явление. Това е и една от причините за чувствителността на всички тези сръчковци и тяхното силно желание да опазят рожбите на своя труд ненакърнени. Защото за всеки крафтър е радост и гордост трудът, въображението и вложената в изработка на едно изделие енергия, да бъдат високо оценени. За да може един крафтър спокойно да твори, той трябва да получи закрила за своите творби, за изделията които е създал. Освен закрилата като обекти на авторските права, предметите на крафтърството могат да получат и закрила като обекти на промишления дизайн. По смисъла на Закон за промишления дизайн, "дизайн е видимият външен вид на продукт или на част от него, определен от особеностите на формата, линиите, рисунъка, орнаментите, цветовото съчетание или комбинация от тях. Продукт по смисъла на ал. 1 е всяко изделие, получено по промишлен или занаятчийски начин, включително части, предназначени за сглобяване в съставно изделие, комплект или композиция от изделия, опаковка.....“

За разлика от авторското право, което възниква автоматично, промишлените дизайни подлежат на регистрация и това е единственият начин за получаване на закрила. Регистрацията се осъществява чрез подаване на съответния набор от документи в Патентното ведомство.

Да се регистрира дизайн обаче, не е никак лесно. За да може това да се случи, дизайнът трябва да отговаря на две основни изисквания- новост и оригиналност. И тук възниква голямата драма за всички сръчковци или т.нар. крафтъри. Много често, дизайните на произведенията които те създават, не могат да покрият едновременно тези две изисквания. Оригиналността на дизайна на едно изделие получено по занаятчийски начин, е трудно достижима, но не и невъзможна. Дизайнът трябва да е изключително отличителен и в него да няма натрапващи се елементи, които се срещат при други дизайни и които елементи създават еднакви цялостно впечатление при двата дизайна. Според закона „дизайнът се счита за оригинален, ако цялостното впечатление, което той създава в информирания потребител, се различава от цялостното впечатление, което създава дизайн, станал общодостъпен преди датата на подаване на заявката за регистрация или когато се претендира за приоритет преди датата на приоритета.“ Тоест, ако един потребител не може да различи едно занаятчийско изделие от друго, то дизайнът не е оригинален и отличителен. Трябва да се подчертае, че не става дума за цвят, промяна във формата, добавен или премахнат някой елемент. Говорим за общия облик на изделието.

Що се отнася до новостта „дизайнът е нов, ако преди датата на подаване на заявката.............. не е известен друг идентичен дизайн, който е станал общодостъпен чрез публикации, използване, регистрации или разгласяване по какъвто и да е друг начин където и да е по света.“. Вадно е да се отбележи, че „дизайните се считат за идентични, ако техните особености се различават само в несъществени елементи“. Тъй като чисто във времеви аспект новостта малко трудно може да се определи, законът оставя една вратичка, а именно „разгласяването на дизайн - обект на заявка за регистрация, не влияе върху новостта му, когато това разгласяване е направено в 12-месечен срок преди датата на подаване на заявката, съответно датата на приоритета....“

Накратко казано, от гледна точка на крафтърството, регистрирането на промишлен дизайн позволява да се получи закрила за видимия външен вид, определен от особеностите на формата, линиите, рисунъка, орнаментите, цветовото съчетание или комбинация от тях на изделие, получено по занаятчийски начин. Регистрирането на промишления дизайн не цели монополизиране на дизайна, а да се осигури закрила на усилията на лицето създало този дизайн, стига той (дизайнът) да е оригинален и нов.          

Категория: Други
Прочетен: 784 Коментари: 0 Гласове: 1
Последна промяна: 28.11.2018 08:08


Във времена, в които масово произведените стоки са все по- достъпни, лесни за откиване и евтини, ръчно изработените произведения започват да добиват все по- голяма популярност. Те са един уникален начин да се покажат уважение, обич, благодарност; да се честити конкретен повод; или просто да се зарадва някой без повод и причина. В ръчно произведените предмети има много сантимент, много енергия, много креативност и не рядко- много и ценен труд. За да носи един ръчно произведен предмет стойност (не само материална, но и естетическа и емоционална) е необходимо в него да има много красота, уникален дизайн, да бъдат вложени финес и качество при изработката. И именно в тази точка възниква големият въпрос. Много крафтъри (създатели на ръчно произведени предмети) имат проблем с копирането на техните произведения, често от хора с по- лоша техника, влагащи нискокачествени материали за да се догони ниска цена. Дилемата на крафтъра в такива ситуации е огромна. Защото възникват страховете от кражба на дизайните на всички произведени от него предмети занапред. Крафтърът е гложден от въпроси дали също да направи компромис с качеството на своите произведения и дали си заслужава да влага толкова креативност и (според неговите представи) иновативност в дизайна на това, което създава.

При най- малкия опит за копиране от страна на други лица, крафтърът се опитва да се позове на Закон за авторското право и сродните му права (ЗАПСП). Защото „кражбата” на неговия труд е болезнена; тя сломява духа му; тя отнема от креативността му; тя пречупва музата му.

А имали право да се осланя и да дава като пример закона?

Накратко:

Авторското право върху произведения на литературата, изкуството и науката възниква за автора със създаването на произведението (чл.2 от ЗАПСП). То не се регистрира и не се патентова. Възниква автоматично.

Обект на закрила по ЗАПСП „е всяко произведение на литературата, изкуството и науката, което е резултат на творческа дейност и е изразено по какъвто и да е начин и в каквато и да е обективна форма.” В това число влизат литературни произведения, включително произведения на научната и техническата литература, на публицистиката и компютърни програми; музикални произведения; сценични произведения; аудио-визуални произведения; реализирани произведения на архитектурата; фотографски произведения и др. Това, което пряко засяга ръчно произведените предмети е частта от закона, която посочва като закриляни обекти „произведения на изобразителното изкуство, включително произведения на приложното изкуство, дизайна и народните художествени занаяти”.

Но не всичко, което влиза в това определение, подлежи на закрила. При авторскоправната закрила е много важен артистичният елемент. Защото ЗАПСП не закриля произведения в зависимост от тяхната полезност, използваемост, красота. Закриля се креативният елемент, уникалният и неповторим артистичен елемент в едно произведение. Така например, една картина на море с лодки и чайки не е защитена като обект на авторското право, за това че има море или чайки. Закрила получава артистичният елемент- дадената комбинация от цветове и форми; разположението на елементите; стила на рисуване избран за картината. С две думи, цялата картина, в своя цялостен вид, комбиниращ цветове, форми и прочие, създаващи уникалност, е обект на закрила. Никой не може да се позовава на закона, искайки да бъде забранено използването на конкретна форма, конкретен нюанс на цвят, отделен елемент „шир потреба”.

Трябва да се има предвид, че идеите не се закрилят като обекти на авторското право. Закрила получава дадената реализация на идея. За съжаление, много аспекти на авторскоправната закрила са „мътни”. Например, един крафтър може да поиска закрила на свое конкретно произведение, което носи в себе си артистичност и уникалност. Но пък друго лице може да промени първата концепция, да промени цветовете, нюансите, шарките, багрите. Крафтърът винаги ще разпознае своята идея във второто произведение. И какво от това? Няма 100% съвпадение между двете произведения. Кражбата в такива ситуации, трябва да бъде доказана- да бъде посочено пълно съвпадение на уникални елементи, на концепция, на цялостна реализация на проекта.

Или иначе казано, крафтърът може да претендира за авторски права върху произведение, което е негово ръчно творчество, само и единствено тогава, когато то е уникална комбинация, която представлява материална реализация на идея и когато производното на неговото произведение, копира изцяло до най- дребния детайл концепцията.

Защото, ако законът позволяваше за нарушаване на авторските права да се приема някаква степен на копиране, още през 18ти век литературата, науката и изкуството щяха да спрат своето развитие. Все пак, човешкия ум надали има какво ново да измисли…..

Категория: Други
Прочетен: 2189 Коментари: 0 Гласове: 0

Facebook и нарушаването на авторски права
от Пънар Кязим-Зинал©

 

В днешно време социалната мрежа фейсбук става все по-известна. Но с нарастването на известността и нарастват и проблемите свързани със закрилата на интелектуалната собственост. Фейсбук се оказва идеална среда за нарушаване на авторските права.

Авторските права се нарушават по-лесно благодарение на социалната мрежа. Създадени са редица групи в повечето случаи затвори (т.е. съдържанието им може да се види само от участниците в тях), в които свободно се нарушават авторски права. Такива групи са например гобленарските. Гобленарите качват в групата сканирани схеми, които другите участници могат спокойно да изтеглят и да разпространят след това. Оплакване срещу едно такова нарушаване на права може да се подаде само от притежателя на авторските права. А работата на притежателите на права далеч не е да висят във фейсбук и да следят за създадени нови групи. Друг в въпросът, че групите се създават на десетки различни езици, с най-причудливи наименования. По същия начин в група могат да се качат сканирани страници от книги. Една папка със снимки може да съдържа до 200 изображения. Тоест 200 сканирани страници от книга.... и неограничен брой папки.

Така доскоро популярните форуми и сайтове за нелегално разпространяване на обекти на авторските права са пренесени във фейсбук. Което е далеч по-безопасно и далече по-скрито! Нека сега ГДБОП щурмуват фейсбук и да закрият групата както правят с форумите и сайтовете....

Добре, че поне музика и филми не могат директно по фейсбук да се обменят и злото е ограничено само до художествени произведения.

Какво може да се предприеме? Ако става дума за група може да се избере: Докладвай страницата-> Това Ваша интелектуална собственост ли е?->зарежда се страница с 3 опции: „How to Report Claims of Intellectual Property Infringement; How to report claims of copyright infringement by users; How to report other claims of intellectual property infringement by users”и възможност за попълване на два  формуляра, съответно automated DMCA form и automated IP infringement form.

Формуляр DMCA Notice of Copyright Infringement

Попълвайки формуляра вие трябва да дадете вашите имена, пощенския си адрес, телефонния си номер и електронната си поща. Имайте напредвид, че контактите, които посочите във формуляра се предоставят на потребителя, който е публикувал съдържанието, за което докладвате, че нарушава права върху интелектуална собственост.

Следващите няколко полета от формуляра са както следва:

- Identify the copyrighted work that you claim has been infringed.

Посочете обекта на авторски права, за който докладвате

-Identify the copyrighted work that you claim has been infringed.

Посочете съдържанието, което е взето от вашия сайт и с което се нарушават авторските ви права

-Where does the infringing content appear on our site? Please provide URLs to help us locate the content you are reporting.

Посочете URL (сайт) за да ни улесните при откриването на съдържанието, за което докладвате

-How does the content infringe your rights?**

Как съдържанието нарушава правата ви?**

 

След като попълните полетата трябва да решите дали да изберете една от следните опции „Съгласявам се” или „Аз не съм съгласен(а)” в зависимост от това дали сте съгласни със следния текст:

By submitting this notice, you declare that you have a good faith belief that use of the copyrighted content described above, in the manner you have complained of, is not authorized by the copyright owner, its agent, or the law. You also declare that the information in this notice is accurate. And finally, you declare under penalty of perjury, that you are the owner or authorized to act on behalf of the owner of an exclusive copyright that is allegedly infringed.

Което в превод ще рече:”С подаването на тази информация вие декларирате, че използването на съдържанието, за което докладвате не е направено от лице оторизирано за това от притежателя на правата, от агент на правопритежателя или от друго лице имащо законни права. Също така декларирате, че подадената от вас информация е вярна. И декларирате, че по законов ред сте притежател на авторските права или имате законни права да действате от името на притежателя на изключителните авторски права, които са нарушени противозаконно.”

Формуляр Notice of Intellectual Property Infringement (когато искате да съобщите за нарушаване на права върху интелектуална собственост извън контекста на авторските права)

Отново попълвате имената, пощенския си адрес, телефонния си номер и електронната си поща. И отново ви предупреждават,че тази информация се предоставят на потребителя, който е публикувал съдържанието, за което докладвате, че нарушава права върху интелектуална собственост.

Следващите полета:

-What are the rights infringed?

Какви права са нарушени?

- Are you the owner of such rights or a person legally authorized to act on behalf of the owner?

Вие притежател ли сте на тези права или сте упълномощен да действате от името на притежателя?

Избирате съответно „да” или „не”.

- Where does the infringing content appear on the Facebook site? Please include the URLs.

Къде в страницата фейсбук се вижда нарушаващото права съдържание? Моля посочете линк.

- How does the content infringe your rights?

Как съдържанието нарушава правата ви?

 

Трябва да се съгласите или да откажете съгласие със следния текст: „By submitting this notice, you declare under penalty of perjury that all of the information contained in this notice is accurate and that the use of your intellectual property described above, in the manner you have complained of, is not authorized by the rights owner, its agent, or the law.”.

Което ще рече „С изпращането на този сигнал (предупреждение) декларирате, че цялата информация съдържаща се в този сигнал е вярна и използването на интелектуалната ви собственост както е описано по-горе, по начина по-който твърдите, че се използва е нергламентирано от правопритежателя, негов представител или закона.”

 

Остава загадка защо и в двата формуля елементарни текстове като „име”, „телефон”, „адрес” са преведени на български, а най-важните полета от формуляра са на чужд език. Нима ако не знаеш чужд език не ти се пада по право да защитиш интелектуалната си собственост?

И попълвате и пишете и цъкате и чакате. На човек направо да му се отще да си защити авторските права нали?!

Категория: Други
Прочетен: 5069 Коментари: 0 Гласове: 1
Последна промяна: 15.04.2011 11:50
Търсене

За този блог
Автор: copyright
Категория: Други
Прочетен: 40552
Постинги: 9
Коментари: 0
Гласове: 4
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930