Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.12.2016 16:24 - Авторски права върху ръчно изработени предмети
Автор: copyright Категория: Други   
Прочетен: 2181 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Във времена, в които масово произведените стоки са все по- достъпни, лесни за откиване и евтини, ръчно изработените произведения започват да добиват все по- голяма популярност. Те са един уникален начин да се покажат уважение, обич, благодарност; да се честити конкретен повод; или просто да се зарадва някой без повод и причина. В ръчно произведените предмети има много сантимент, много енергия, много креативност и не рядко- много и ценен труд. За да носи един ръчно произведен предмет стойност (не само материална, но и естетическа и емоционална) е необходимо в него да има много красота, уникален дизайн, да бъдат вложени финес и качество при изработката. И именно в тази точка възниква големият въпрос. Много крафтъри (създатели на ръчно произведени предмети) имат проблем с копирането на техните произведения, често от хора с по- лоша техника, влагащи нискокачествени материали за да се догони ниска цена. Дилемата на крафтъра в такива ситуации е огромна. Защото възникват страховете от кражба на дизайните на всички произведени от него предмети занапред. Крафтърът е гложден от въпроси дали също да направи компромис с качеството на своите произведения и дали си заслужава да влага толкова креативност и (според неговите представи) иновативност в дизайна на това, което създава. При най- малкия опит за копиране от страна на други лица, крафтърът се опитва да се позове на Закон за авторското право и сродните му права (ЗАПСП). Защото „кражбата” на неговия труд е болезнена; тя сломява духа му; тя отнема от креативността му; тя пречупва музата му. А имали право да се осланя и да дава като пример закона? Накратко: Авторското право върху произведения на литературата, изкуството и науката възниква за автора със създаването на произведението (чл.2 от ЗАПСП). То не се регистрира и не се патентова. Възниква автоматично.

Обект на закрила по ЗАПСП „е всяко произведение на литературата, изкуството и науката, което е резултат на творческа дейност и е изразено по какъвто и да е начин и в каквато и да е обективна форма.” В това число влизат литературни произведения, включително произведения на научната и техническата литература, на публицистиката и компютърни програми; музикални произведения; сценични произведения; аудио-визуални произведения; реализирани произведения на архитектурата; фотографски произведения и др. Това, което пряко засяга ръчно произведените предмети е частта от закона, която посочва като закриляни обекти „произведения на изобразителното изкуство, включително произведения на приложното изкуство, дизайна и народните художествени занаяти”.

Но не всичко, което влиза в това определение, подлежи на закрила. При авторскоправната закрила е много важен артистичният елемент. Защото ЗАПСП не закриля произведения в зависимост от тяхната полезност, използваемост, красота. Закриля се креативният елемент, уникалният и неповторим артистичен елемент в едно произведение. Така например, една картина на море с лодки и чайки не е защитена като обект на авторското право, за това че има море или чайки. Закрила получава артистичният елемент- дадената комбинация от цветове и форми; разположението на елементите; стила на рисуване избран за картината. С две думи, цялата картина, в своя цялостен вид, комбиниращ цветове, форми и прочие, създаващи уникалност, е обект на закрила. Никой не може да се позовава на закона, искайки да бъде забранено използването на конкретна форма, конкретен нюанс на цвят, отделен елемент „шир потреба”.

Трябва да се има предвид, че идеите не се закрилят като обекти на авторското право. Закрила получава дадената реализация на идея. За съжаление, много аспекти на авторскоправната закрила са „мътни”. Например, един крафтър може да поиска закрила на свое конкретно произведение, което носи в себе си артистичност и уникалност. Но пък друго лице може да промени първата концепция, да промени цветовете, нюансите, шарките, багрите. Крафтърът винаги ще разпознае своята идея във второто произведение. И какво от това? Няма 100% съвпадение между двете произведения. Кражбата в такива ситуации, трябва да бъде доказана- да бъде посочено пълно съвпадение на уникални елементи, на концепция, на цялостна реализация на проекта.

Или иначе казано, крафтърът може да претендира за авторски права върху произведение, което е негово ръчно творчество, само и единствено тогава, когато то е уникална комбинация, която представлява материална реализация на идея и когато производното на неговото произведение, копира изцяло до най- дребния детайл концепцията.

Защото, ако законът позволяваше за нарушаване на авторските права да се приема някаква степен на копиране, още през 18ти век литературата, науката и изкуството щяха да спрат своето развитие. Все пак, човешкия ум надали има какво ново да измисли…..




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: copyright
Категория: Други
Прочетен: 40424
Постинги: 9
Коментари: 0
Гласове: 4
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031