Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.11.2009 12:05 - Гоблените като обект на интелектуалната собственост
Автор: copyright Категория: Други   
Прочетен: 4845 Коментари: 0 Гласове:
0



 

ГОБЛЕНИТЕ

и закрилата им като обект на Интелектуалната Собственост©

от Пънар Кязим

imageimageimage                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

В миналото ежедневието на жените домакини е преминавало в шетане из дома и правене на ръкоделия.Днес макар шетането да е отстъпило място на работата в офис,нищо не е успяло да замени ръкоделието.С тази разлика,че в малко по-изменена форма и с друго предназначение.Преди векове жените са използвали ръкоделието за изработване на продукти за бита-дрехи,покривки,възглавници, а днес ръкоделията и в частност гоблените като най-разпространена форма се използват за да красят домове,офиси, бизнес сгради.

Но защо вниманието към гоблените изведнъж се активизира отново след като десетилетия наред са били далеч от погледите и от сферата на интерес?

Освен напълно естетическата си функция,гоблените вече имат и икономическа функция.

С тях се е развила една много сериозна и доходна индустрия включваща услуги по ушиване на гоблен,продажба на конци и панама за гоблени,изработване на схеми по образ и картина.

Именно изработването и разпространението на схеми по образ и картина попада в полезрението на науката и по-точно на интелектуалната собственост.

Напоследък много фирми привлечени от високодоходността и бързата възвръщаемост на инвестициите се насочват към тази сфера. Но не със собствени идеи,решения и труд,а предлагайки чужди разработки-копирани,с ниско качество и с некачествени конци.И се оказва,че истинските творци остават без полагащите им се печалби,финансово и морално ограбени.

А потребителите?Те остават излъгани,защото срещу цената която са платили не получават обещаното качество,а няколко месечният им труд по ушиване на гоблен отива напразно.

В този реферат темата е анализирана от гледна точка на творците и на фирмите производителки на оригинални гобленови схеми в следната оследователност на разглеждане :

1.Кратка история на гоблените,където е проследено зараждането и развитието на гоблените като такива

2.Гоблените през призмата на интелектуалната собственост и българските закони,в която част са разгледани:
-обект на каква закрила са гоблените

-трудностите в закрилянето

-спецификите при закрила

-продължителността на закрилата и санкциите

3.Гоблените през призмата на световната практика

4.Казуси

I.Кратка история на гоблените[1]

В началото под името "гоблен" се е разбирало "ръчно тъкан килим за стена с преобладаващо присъствие на животни или хора". Още в древен Египет са намерени следи от гоблени с изтъкани орнаменти, които са положени като погребални дарове в гробниците на богатите хора. Важни административни сгради в Гръцката империя са били покрити с тях. В Европа могат да се открият само единични произведения, датиращи от XI , XII и XIII век.

Два са неразривно свързаните фактора при създаването на гоблени - от една страна талантът на художника, а от друга - талантът на гобленара, който трябва да пресъздаде възможно най-точно рисунката на художника.

През 13-ти и 14-ти век Църквата признава стойността на гоблените изобразяващи притчи от Библията за неграмотните богомолци.

Париж е бил център на гобленарството до Стогодишната война (1337 - 1453) - време, през което гобленарите побягват към днешна Белгия и Северна Франция. Гоблените стават символ на общественото положение сред аристокрацията през Средновековието. По приблизителни данни около 15 000 човека са били наети в този занаят в онези години. Много от тях били странстващи хора, които предавали занаята си от син на баща.

През 1515г. Рафаел е упълномощен от Папата да нарисува серия картини на тема "Деянията на апостолите" за Сикстинската Капела. Характерният начин на представяне на перспектива и композиция довежда до придържането на гобленарството към изобразителното изкуство в продължение на повече от 300 години. Използвани са били най-фини конци в повече от 300 цветови тона. През 1663г.в Париж бива основана фабрика за гоблени, наела над 800 занаятчии за продукцията на гоблени за кралския двор. Друга европейска страна последвала този пример е Брюксел, превръщайки се в новия център на това изкуство. Голям принос за разпространението и популярността му имат художниците Рафаел и Рубенс. Рафаел с "Жития на апостолите" и Рубенс с новаторските си идеи са законодателите на тъкачеството по това време и извисяват славата на Брюксел до тази на Париж.

Луи XIV има колекция от 2 155 гоблена,а колекцията на Хенрих VIII наброява общо 2 000 гоблена.

През 18 век стават популярни пейзажите в стил Рококо, характеризирани от дизайните на Франсоа Буше .По негови серии картини са произведени над 400 гоблена,които се превръщат в класика за гобленарството.

                             

II.Гоблените през призмата на Интелектуалната собственост и Българските закони

 

Законът за авторското право и сродните му права закриля произведенията на литературата,изкуството и науката от момента на тяхното създаване.Обект на закрила е всяко произведение,което е резултат от творческа дейност и е изразено в каквато и да е обективна форма.

И тъй като гоблените отговарят на условията за творческа дейност и обективираност на формата,създаването на нови гоблени е включено като обект на закрила в чл.3,ал.1,т.5 където е написано,че се закрилят :”произведения на изобразителното изкуство,включително произведения на приложното изкуство,дизайна и народните художествени занаяти.”

Самият начин на представяне на модела на гоблена във вид на схема пък е описан в т.8 на същата алинея,където са посочени още обекти които се закрилят,а именно:”проекти,карти,схеми,планове и др.”

От горепосоченото следва,че гобленът се закриля по 3 пункта:

1.Като произведение на приложното изкуство

2.Като народно художествени занаяти що се отнася до традиционни шевици

3.Като схема

Трудности при закрила

 

При закрилата на гоблените възниква един основен проблем-производно на какво е гобленът?

Тези проблеми са тясно свързани със спецификата на гоблена и факта,че той е съвкупност от изображение,схема и готов гоблен.От тази гледна точка могат да се разгледат в няколко аспекта на гоблена:

Първо- що се отнася до самия гоблен като изображение,той е вторично произведение.Оригиналното произведение се явява картината или изображението по което е създаден гоблена.

Второ -по отношение на схемата.Тя също е вторично произведение,като оригинал се явява самия гоблен като изображение.

Трето – ако разгледаме вече ушития гоблен,той е вторично произведение,а оригиналът е схемата по която гобленът е шит.

Специфики

 

1.Гобленът в съвремието се счита за адаптация на картина,а не за копие на картина

2.Ако едно лице поръча направа на гоблен по картина,картичка или друго изображение,то не дължи нищо на автора на оригиналното произведение тъй като гобленът се разработва за лична употреба.Права върху така направената схема няма и фирмата разработчик,тъй като за да претендира за права,трябва да е поискано разрешение от автора на оригиналното произведение.

3.За да е ясно,че се нарушават авторски права,повечето фирми поставят червен печат с надпис „ОРИГИНАЛ” върху всеки лист от схемата и в горния ляв ъгъл на всяка схема знак © последван от името на автора.

4.Ако в една схема са изобразени народни шевици,които са обект на народното художествено творчество,авторско право възниква върху самата схема като такава.В избродирания си вид гобленът не нарушава никакви автроски права.

При използване на тези шевици от други автори в техните схеми,авторски права не се нарушават и никой не може да претендира за права

 

Закрила и санкции

 

Закрилата на гоблените и техните схеми е по общите правила за закрила в системата на Авторското право,тоест докато авторът е жив и 70години след неговата смърт.

Следователно по картини на художници,които са починали преди повече от 70години,за които очевидно срокът на закрила е изтекъл,могат да се правят гоблени без никакви ограничения.

Съществува и друга законова бариера,която защитава правата на дизайнерите на гоблени. Законът за защита на конкуренцията забранява на други производители и търговци на гоблени

да премълчават или прикриват съществени недостатъци на предлаганите стоки  и/или да въвеждат в заблуждение потребителите относно съществени свойства или начин на използуване на стоките чрез твърдение на неверни факти или на верни факти по начин, въвеждащ в заблуждение.

В ползва на държавата са предвидени санкции от 50 000лв. до 300 000лв.

 

 

II.Гоблените през призмата на Интелектуалната собственост и световната практика

 

Безплатни схеми и схеми без авторски права върху тях

 

По света творби,чиито автори са се отказали от права или срокът на закрила вече е изтекъл,сиреч авторът е починал преди повече от 70г. не наричат „обществено притежание/достояние”.Това означава,че всеки може да вземе едно изображение,например рисувания Дядо Коледа на Томас Хаст и да направи гобленова схема или да вземе стара схема,да я преобрази в нов вид и да я разпространява,копира,продава и т.н.без да наруши АП.

Но ако потребителят не може да си закупи схема или няма програма за схеми?

Производителите далновидно са помислили и за това.В много магазини за гоблени фирмите пускат безплатни схеми.За тях авторът на схемата е дал разрешение да се разпространяват свободно и без заплащане.Някои автори дори продават правата си върху схемите на същите тези магазини или на фирма за конци.Целта е клиентът да получи схемата като бонус по стратегията „продукт+”.НО клиентите,които получат такива схеми нямат право да ги комплектоват с цел търговия,нито да ги копират.

 

Копиране на схеми

 

Практика в гобленарството е да се копира оригиналната схема с цел върху копието да се отбелязва процеса на шиене за  да бъде оригинала запазен чист,а когато става дума за схема от списание,да се улесни преноса.Естествено гобленарят има право на това тъй като:

1.                  си е закупил оригинална схема

2.                  използва ксерокопието само за лични нужди

При това положение не се нарушават правата на автора да разпространява и разгласява произведението си.

 

НО

 

Фирмите производителки на гоблени не приемат това.Аргументират се по следния начин: част от стойността на внесените или произведените и използвани в страната ксерокопирни машини  се превежда на Организации за колективно управление на права,които би следвало да разпределят тези възнаграждения между фирмите.Тоест се действа по системата „свободно използване с право на компенсационно възнаграждение”.Ала тъй като фирмите производителки не членуват в такива организации,те и не получават полагащото им се.За това те приемат копирането на схеми дори за лично използване за нарушаване на правата им.За тях 1 копие може да се превърне в 100,които да се разпространяват свободно,а това би довело до намаляване на доходите и клиентите им.Те просто няма как да контролират броя на копията,които се произвеждат.

Тези фирми са съгласни на няколко компромисни варианта:
-ползвателят да поиска разрешение за изготвяне на 1 копие,като е задължен в последствие да унищожи копието

-на фирмата да бъде изпратен оригиналът на схемата,като срещу него позлвателят получи по-ясна,четлива и голяма схема

И един съвет от фирмите-лесно приложим и  удобен вариант : върху оригиналната схема да се постави найлон върху който да се отбелязва.  

А ксерокопирните центрове?Те просто отказват да правят копия за материали защитени с Авторско право.Копиране става само срещу показано писмено разрешение от носителя на правата.

За да предотвратят тази трудност за читателите си,някои списания публикуват на всяка страница със схема такова разрешение.

 

Разменяне на схеми

 

Оригиналните схеми могат да се подаряват на приятели или да им се продават,тъй като действа изчерпване на правата след първата продажба.Но в никакъв случай не може да става дума за подаряване или продаване на ксерокопия на оригинал.Тук вече се влиза в нарушение.

Фирмите не признават и друго положение-по копие да се провежда обучение.Единственият вариант ако едно лице иска да обучи друго в шиенето на гоблени,е обучаваният да си закупи схема или да използва схемата на обучаващия.

За да улеснят процеса на обучение,фирмите правят специални схеми,които са предназначение за образователните заведения и центрове и които не могат да се намерят в магазинната мрежа.Системата там е обучаващият да изпрати точна бройка на обучаваните,а производителят съответно да предостави схемите.

 

 

Ушиване и продажба на гоблен

 

В случай,че един гоблен бъде ушит по лична разработка на защитено с авторско право изображение,той бива приет за нещо,което се използва за лична употреба.Но ако този гоблен бъде продаден или схемата бъде копирана за изработване на няколко такива гоблена,нарушението е на лице.

Няма нарушение,тогава когато гобленът е ушит по оригинална схема.За втори гоблен,естествено фирмите не разрешават да се използва същата схема,а поставят условие да се закупи нова оригинална или изрично да бъде поискано тяхното разрешение.

Някои дизайнери на гоблени са решили проблема по прост начин.На техните схеми има разрешение,с една оригинална схема да се правят от 6 до 10 гоблена,но не повече.Всяка готова единица над това число попада в рамките на нарушение.

 

А поръчките за ушиване на гоблен?

 

При условие,че на едно лице бъде възложено да ушие гоблен,то не носи никаква отговорност за евентуално нарушаване на авторски права.Поради простата причина,че то извършва услуга срещу заплащане и няма информация относно материалите,по които шие.Единствен виновник в този случай би бил възложителят.

 

Гоблените и интернет

 

Тъй като в интернет пространството циркулират много схеми на гоблени,няма как да не бъдат засегнати правата на авторите на тези схеми.

Къде обаче е границата между добросъвестното и свободно ползване и нарушаването на правата?

Ако гоблен бъде ушит по схема,която е на екрана на компютъра в това няма нищо нередно.Проблемът идва в момента,в който схемата бъде разпечатана на хартиен носител,защотото в момента в който хартията излезе от принтера вече се нарушава правото на автора само и единствено той да прави копия на творбата си.

А относно публикуването на схемата в интернет,цялата отговорност носи лицето,което притежава домейна.


Права

 

Макар авторското право да възниква автоматично без каквито и да е формално и регистрации,спефициката на гоблените е наложила в Америка схемите на гоблените на бъдат вписвани в специални регистри,като при регистрация да бъдат приложение минимум 2 копия на схемата и снимка на гоблена в готов ушит вид.

 

III.В заключение

 

Закрилата на гоблените е много трудно осъществима.Невъзможността да се закрилят правата върху гоблени в България произтича от две предпоставки:

1.Слабата законова рамка в страната ни

2.Икономическите фактори

 

В интерес на истината ЗАПСП не може да защити писателите,изпълнителите и българските творци като цяло.Няма как да очакваме защита да бъде осигурена създателите на гоблени.

Освен това реално погледнато потребителите поради своите ниски доходи не могат да си позволят закупуването на готови комплектовки и поради този факт предпочитат да си разменят теми по интернет ,да ксерокопират ,а понякога дори и сами да си разработват схеми с програми или да използват страници за тази цел.

Най-известнити страници на публикуване и размяна на схеми са:

www.mutliply.com , www.photofile.ru , www.picasaweb.google.com 

Софтуерни програми за разработка на схеми Pattern Maker,Easy cross stitch,PCStitch

Страници които онлайн за секунди трансформират образ в гобленова схема http://igolki.net/new-draft.html и http://www.microrevolt.org/knitPro/

 

От горе изложеното и т.III от настояшата работа може много лесно да се сравни световната практика в закрила на гоблените като обект на Авторското право и практиката в България за (не)закрила на същите.
По мое лично мнение,гоблените на територията на нашата страна,никога няма да получат необходимата закрила,творците ще са вечно засегнати и с накърнени права,а гобленарите ще се ровят в интернет за поредната схема на някой красив гоблен,който да вмъкне малко радост в и безтуй тежките времена в които живеем.

КАЗУСЪТ  "МИЛЕНА СТИЛ"   

 

Фирмата „Милена стил” определя себе си като производител на комплектовани гоблени,издател на сп.”Галерия бродерия”,изключителен представител на няколко чуждестранни фирми занимаващи се с гоблени и конци.”Милена стил” в същото време е и най-гоблемият плагиатор наготови схеми за гоблени.И не само,че схемите са представяниза собствени разработки,но и се твърди че други фирми /в повечето случаи фирмите носителки на авторските права върху схемата и гоблена/ плагиатстват от „Милена стил”.

Фирмата не стига само до там.Свободно и най-нагло биват сваляни схеми от интернет и месец или два по късно се появяват на страниците на тяхното списание със знак © върху тях.Но от „Милена стил” не винаги са били толкова нагли.Първоначално системата на действие е била просто да се вземе чужд модел,който да бъде преработен,да бъдат сменени няколко знака от схемата,евентуално да бъдат сляти няколко цвята и модела да се опрости.Днес схемите просто биват сваляни от интернет и препечатвани с минимални промени,често дори и без такива.

Чрез тези действия „Милена стил” нарушава ЗАПСП по следните пунктове:
-не признаване авторството на автора върху произведението му

-не изписване името,псевдонима или друг идентифициращ автора знак

-променяне и нарушаване целостта на оригиналното авторово произведение

-предоставяне произведението за публично показване,на което само авторът има право

-предоставяне оригинал на произведение за изработване на копия от него без да бъде поискано съгласието на автора за това.

От „Милена стил” могат да претендират за едно единствено право,а именно правото върху графичното оформление на изплагиатстваното си списание.

Могат да избегнат обвиненията по нарушаване на авторски права само и единствено ако докажат,че използват схемите за лични нужди,което е трудно при хиляден тираж.

 

 

 

                                                                                                                       

 

 

Източници:

 

Лекции по „Управление на художественото изкуство”, доц.В.Цакова

 

„Модерни и традиционни знания” ,гл.ас.д-рВл.Борисова

 

„Управление на традиционните знания в сферата на художественото творчество и изкуството”,гл.ас.д-р Вл.Борисова

 

www.goblenite.com

 

www.ginokardia.com            

 

www.goblenite.org

 

www.multiply.com

 

www.serve.com/marbeth/needlework_copyright.html

 

www.yarntree.com/066copyr.htm

 

 

 



[1] Информацията е любезно предоставена от модераторите на www.goblenite.com и използвана с тяхно разрешение




Тагове:   обект,   собственост,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: copyright
Категория: Други
Прочетен: 40426
Постинги: 9
Коментари: 0
Гласове: 4
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031